لاریجانی در نشست خبری با رئیس مجلس گرجستان:

کنگره آمریکا در صورت اعمال تحریم‌های جدید پشیمان می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با اعمال هرگونه تحریم جدید از سوی آمریکا و پاسخ مجلس، گفت: روشن است که ما سناریوی این موضوع را به طور جدی در ایران طراحی کردیم و اگر کنگره آمریکا دست به اعمال تحریم‌های جدید بزند، قطعا از رفتن به این مسیر پشیمان می‌شود.

کنگره آمریکا در صورت اعمال تحریم‌های جدید پشیمان می‌شود/ مسیر مذاکرات را معقول می‌دانیم
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (شنبه) در نشست مشترک خبری با "داوید اوسوپاشویدی" رئیس مجلس گرجستان اظهار داشت: از رئیس پارلمان گرجستان و هیأت همراهش که دعوت ما را پذیرفتند و به تهران آمدند، تشکر می‌کنیم، ما مذاکرات خیلی خوبی در زمینه گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای داشتیم.

وی با بیان اینکه ایران و گرجستان فرهنگ بسیار نزدیکی دارند، افزود: سطح روابط تجاری دو کشور 200 میلیون دلار است که قابل گسترش است، مذاکرات جدی در این زمینه داشتیم تا این میزان روابط تجاری را افزایش دهیم، ایران و گرحستان می‌توانند سرمایه‌های مشترکی در زمینه‌های انرژی‌های گازی، بادی، صنعتی و سرمایه‌گذاری‌های جانبی و امکانات توریستی داشته باشند.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله کمیسیون سیاست خارجی دو کشور موضوعات را در زمینه مسائل منطقه‌ای دنبال می‌کنند.

لاریجانی گفت: ما گفتگوهای خوبی داشتیم، بخصوص در زمینه موضوع تروریسم که همکاری‌های خوبی داشته‌ایم، سفر رئیس مجلس گرجستان به تهران بسیار مهم است و می‌تواند راه‌ها را برای همکاری دو کشور تسهیل کند.

در ادامه این نشست خبری رئیس مجلس گرجستان نیز در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از رئیس مجلس کشورمان گفت: امروز امکان خوبی داریم که مهمان مجلس ایران هستیم، ما مذاکرات مفیدی داشتیم، ایران و گرجستان سابقه روابط دیرینه‌ای دارند و در آینده دارند سطح روابط دوجانبه میان دو کشور افزایش یابد، در شرایطی که امروز در منطقه وضعیت پیچیده‌تر می‌شود و تحمیل تروریسم بر منطقه وجود دارد، لذا باید همکاری‌های میان ایران و گرجستان افزایش یابد و مفید باشد، می‌توانیم در زمینه‌های مختلفی همکاری‌های نزدیکی داشته باشیم مانند آب، انرژی و برق، می‌توانیم روی پروژه‌هایی در این زمینه‌ها مطالعات لازم را انجام دهیم تا انشاءالله همکاری‌هایی را آغاز کنیم.

رئیس مجلس گرجستان در ادامه سخنانش تصریح کرد: طرف ایرانی تاکید کرده که از تمامیت ارزی گرجستان حمایت کرده و خواهند کرد و این موضع ثابت و تغییر‌ناپذیر ایران است، ما به توافق رسیدیم که در سطح پارلمانی همکاری‌ها را افزایش دهیم و دیدار‌های دوجانبه بین گروه‌های دوستی نیز افزایش یابد.

در ادامه این نشست مشترک خبری رئیس مجلس کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر کنگره آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5، تحریم‌های جدیدی را به تصویب برساند، مجلس شورای اسلامی چه واکنشی نشان خواهد داد، گفت : نمی‌خواهم الان راجع به میزان اصالت این بحث‌ها قضاوت کنم ولی روشن است که ما سناریوی این موضوع را به طور جدی در ایران طراحی کردیم و اگر کنگره آمریکا دست به اعمال تحریم‌های جدید بزند، قطعا از رفتن به این مسیر پشیمان می‌شود و البته با حرکت جهشی ایران در فناوری هسته‌ای مواجه می‌شوند و این برای جمهوری اسلامی ایران مقدور است.

وی افزود: ایران انعطاف‌هایی را در مذاکرات هسته‌ای از خودش نشان داده و برای حل مسئله از سایر مذاکرات سیاسی همواره تاکید داشته است، اما اینکه آقای اوباما گفته مشکلاتی با کنگره و پارلمان دارد، این موضوعات به ما مربوط نمی‌شود و ایران نباید هزینه حل این مشکلات را بپردازد و البته آقای اوباما نیز نباید ناتوانی‌اش در حل چنین مشکلاتی را در مذاکرات سرریز کند. آنها هم باید توانایی کنترل اوضاع مانند ما را داشته باشند.

وی با بیان اینکه مسیر مذاکرات را مسیر مناسب و معقولی می‌دانیم، گفت: حالا اگر نمی‌توانند مشکلات خودشان را حل کنند، نباید بگویند مذاکرات هسته‌ای مشکل پیدا کرده است، ناتوانی در این امر معنایش این است که آنها مذاکرات را به هم زده‌اند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: زمینه مطالعات برای سناریوهای بدیل انجام شده و البته مطالعات در بودجه سال آینده نیز صورت گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جاسم
۰۲:۵۵ ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
ملت ایران امریکا را با مقاومت نا امید کرده و اگر امریکا غلط اضافی بکند پشیمان خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
خوب است ، مجلس ما باید برای هر کنش کنگره و سنای صهیونیست های آمریکائی واکنش مناسب را طراحی و در دست اجرا داشته باشد .
آخرین اخبار